Google Adwards krijgt een redesign

Meer dan 15 jaar geleden presenteerde Google de eerste versie van Google AdWords. Inmiddels kraakt de interface van de internetgigant onder het gewicht van de honderden functies die zich in de afgelopen 10 jaar hebben opgestapeld. Afgelopen maandag kondigde het bedrijf de start aan van een grote re-design gericht op het verjongen van de interface voor de komende 15 jaar. "Het doel van Google is om een flexibel platform voor de toekomst te creëren", zegt Paul Feng, onderdirecteur product management.

Om precies te zijn: Google Adwords zal een 'Material Design' look krijgen, herkenbaar van de meest gebruikte Google-apps zoals Maps, Zoeken en Gmail. Hoewel de interface er anders uit komt te zien, zullen de campagnes op de zelfde manier blijven werken. Focus op gebruiker Naast een esthetische vooruitgang, zal Google Adwords zich meer gaan richten op de behoeftes van de gebruikers en steeds minder de focus leggen op eigen producten. Het zal makkelijker moeten worden voor de gebruiker om een campagne uit te voeren en te optimaliseren op basis van de unieke marketing doelstellingen. Relevante informatie Tenslotte probeert Google ervoor te zorgen dat de gegevens die belangrijk zijn voor de gebruiker binnen handbereik liggen. Google wilt inzichten boven water halen en de gebruiker helpen deze eenvoudig op te vatten. Van de campagnes die het meeste omzet hebben behaald tot het percentage verkeer dat afkomstig is van mobiele toestellen. Op deze manier kunnen gebruikers meer tijd steken in het optimaliseren van campagnes en het identificeren van kansen die het meest relevant zijn. De introductie is slechts de eerste fase van het proces. Google zal tijd nodig hebben om dit product te ontwikkelen, maar geeft aan functies bloot te zullen leggen zodra deze beschikbaar zijn. Hoe lang zullen we hier nog op moeten wachten? Vooralsnog moeten we het doen met de screenshot die is vrijgegeven.