Een 'briljant' stukje marketing van Burger King?

Burger King heeft een voorstel gedaan aan McDonalds om samen een burger te maken in het kader van 'International Day of Peace' op 21 september. De Internationale Dag van de Vrede is een jaarlijkse dag waarop aandacht wordt gevraagd voor de vrede. De dag is bedacht door de stichting Peace One Day en is in 2001 officieel uitgeroepen door de Verenigde Naties. Burger King wil op deze dag de 'burger-oorlog' staken om samen met McDonalds de McWhopper te maken. Deze burger zou dan voor één dag beschikbaar zijn bij een popup restaurant in Atlanta in Amerika.

Halverwege de hoofdkantoren van de twee burger ketens. Hiermee willen ze awareness creëren voor de Internationale Dag van de Vrede en de stichting 'Peace One Day'. Ze hebben hiervoor een hele mooie campagne site gemaakt (functioneert het beste in Google Chrome). Op deze site is het hele concept rondom de burger uitgewerkt. Aan alle details is gedacht: ontwerpen voor het popup restaurant, uniforms voor de medewerkers, verpakkingsmateriaal, alles voor deze unieke actie van één dag. Heeft Burger King heeft met deze actie een win-win situatie voor zichzelf gecreëerd? - Als McDonalds ja zou zeggen kan Burger King meeliften op de reclame van McDonalds. - Als McDonalds nee zou zeggen zal een groot gedeelte van het publiek het onsympathiek vinden dat McDonalds niet mee wil werken aan de actie. McDonalds heeft inmiddels gereageerd Dear Burger King, Inspiration for a good cause... great idea. We love the intention but think our two brands could do something bigger to make a difference. We commit to raise awareness worldwide, perhaps you'll join us in a meaningful global effort? And every day, let's acknowledge that between us there is simply a friendly business competition and certainly not the unequaled circumstances of the real pain and suffering of war. We'll be in touch. -Steve, McDonald's CEO P.S. A simple phone call will do next time. Wat vinden jullie van deze actie van Burger King? Laat het ons weten via Facebook of Twitter.